23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Miljövänlig marknadsföring för företag inom livsmedelsbranschen

Livsmedelsbranschen är en bransch som har allt tuffare krav på sig vad det gäller miljövänlighet och hållbarhet.

Att ha en väl utarbetad miljöprofil har gått från att vara en konkurrensfördel till att vara något absolut nödvändigt som alla företag verksamma på den svenska marknaden måste ha som en central del a sin affärsidé. Ingen annan stans är detta lika tydligt som i livsmedelsbranschen då svenskar är väldigt engagerade i vad de dukar fram på sina middagsbord.

Men hur påverkar detta hur företag inom livsmedelsbranschen marknadsför sig?

Olika aspekter av grön marknadsföring
Den första aspekten som alla typer av livsmedelsföretag måste förhålla sig till är hur man i sin marknadsföring ska kommunicera sitt miljöarbete på ett sätt som skapar förtroende för företagets produkter. Samtidigt som man vill belysa särskilda aspekter av sitt miljöarbete och använda dem i sin marknadsföring ät det viktigt att man tydligt kommunicerar att man har en helhetssyn och att ens miljöintresse är genuint. Begreppet ”greenwashing” appliceras friskt på företag som använder sig av miljömedvetenhet i sin marknadsföring utan att ha denna helhetssyn. Konsumenter är allt mer kritiska mot denna typ av marknadsföring och den kan lätt få motsatt effekt.

Därför måste företag, små som stora, tänka på miljöarbete som något som ska vara införlivat i företagets identitet och inte något extra man gör bara för att förbättra sin image.

Gröna marknadsföringsmetoder
Ett sätt att arbeta ed grön marknadsföring är att försäkra sig om att själva marknadsföringen är miljövänlig. Detta kan åstadkommas genom att fasa ut flygblad och andra trycksaker som endast används under kort tid, genom att använda sig av återvinningsbart material i alla sina kampanjer och att förlita sig mer på digitala marknadsföringskanaler och word of mouth.

För mindre företag som till exempel restauranger och caféer går det lätt att byta ut skyltning såsom gatupratare och menytavlor i plast med miljövänligare griffeltavlor som har betydligt längre hållbarhet och går att använda gång på gång. På samma sätt kan man ersätta en pappersmeny för takeaway-kunder med en app eller webbsida som kunderna kan nå direkt med en QR-kod som bifogas på förpackningar och kvitton.

Detta är bara två exempel på hur livsmedelsföretag av olika storlekar och inom olika branscher kan tänka när det gäller miljömedveten marknadsföring. För innovativa och nytänkande företag finns det stora möjligheter att utnyttja både nya och gamla marknadsföringskanaler på ett miljömedvetet sätt vilket sparar både på miljön och företagets resurser samtidigt som det kan göra marknadsföringen effektivare. En smart grön kampanj genomförd av ett företag med ett genuint miljöintresse kan långsiktigt förbättra företagets relation med sina kunder. Som livsmedelsföretag kan man skapa en transparens som gör att intresserade kunder kan följa hela företagets tillverkningsprocess från råvara fram till färdig produkt.

 

Sänd till en kollega

0.016