23948sdkhjf

Kreativ kompetensmatchning – avgörande inom life science

Sedan återhämtningen efter finanskrisen 2008, då många företag världen över drabbades hårt av neddragningar, så har utvecklingen inom life science gått stadigt framåt. Faktum är att life science-branschen under de senaste årens högkonjunktur varit en av de mest snabbväxande sektorerna. Det har i sin tur inneburit att allt fler också valt att söka utbildningar med sikte på stimulerande jobb i denna bransch.

– Det är helt fantastiskt att få vara med i den snabba utveckling som pågår just nu. Vi som jobbar med life science befinner ju oss mitt i framtidens innovativa vetenskap, konstaterar Caisy Kader, som jobbar som konsult för Poolia Life Science & Engineering och sedan en tid tillbaka befinner sig ute på uppdrag hos Astra Zeneca. 

Viktigt att leta brett …

Trots det stora intresset att utbilda sig inom life science så är det ändå fortsatt svårt att hitta relevant kompetens.

– Kompetensbristen i vår bransch är en utmaning i sig. Det tillkommer ständigt många nya områden och ständigt expanderande företag. Framför allt är det ständig brist på specialkompetenser.

Nyckeln till att hitta kreativa lösningar på komptensutmaningen är, enligt Caisy Kader, att leta brett. Det innebär till exempel att det finns all anledning att fortsätta öppna upp för att ta in kompetens från utlandet, och då inte bara specialister.

– Trenden just nu är vi i Sverige fokuserar på att ta in labbpersonal med utländsk bakgrund, men även människor som kan ta sig an mer seniora roller. Med tanke på utvecklingen mot mer automatiserade processer och robotfunktioner är det också viktigt att life science-sektorn kan locka till sig ingenjörer.

…och att vara en attraktiv 

En annan viktig faktor för att säkerställa kompetensförsörjningen inom life science är samverkan mellan akademin och industrin. Den typen av samarbeten är i dag redan etablerade, bland annat på tekniska högskolor som Chalmers, KTH men även Karolinska. Fast det kan alltid bli bättre.

– De bolag som lyckas bäst är de som har bäst samarbeten med akademin.

Just samspelet där industrin ser till att informera om vilka kompetenser som är på väg att behövas är förstås oerhört värdefullt, men också att examensarbeten och praktikplatser som en del av utbildningen blir fortsatt prioriterat, säger Caisy Kader.

Men för att fortsätta vara framgångsrik som bolag handlar det ju inte bara om att hitta sina önskvärda kompetenser. För att undvika onödigt kompetenstapp så är det även helt väsentligt att företagen tar tillvara den kompetens som de redan har.

– De företag som kan erbjuda variation och se till att erbjuda sina medarbetare varierade arbetsuppgifter och kontinuerlig vidareutbildning kommer vara framtidens vinnare, spår Caisy Kader.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047