Varumärke en het fråga för läkemedelsbolagen

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

- Det får exempelvis inte vara förväxlingsbart med tidigare varumärken och heller inte väcka anstöt eller bryta mot lagen, säger Magnus Ahlgren, juristchef på PRV:s design- och varumärkesavdelning, om vad man bör tänka på när man väljer varumärke för sitt läkemedel.

När en läkemedelskandidat tagit sig genom prekliniska och kliniska studier och har fått godkänt av de regulatoriska myndigheterna återstår det en fråga att ta hänsyn till innan försäljningen kan inledas: varumärket. Vad kan man egentligen döpa sitt läkemedel till? Det var en fråga som återkom flertalet gånger under förra årets Nordic Life Science Days, berättar Patent- och registreringsverket, PRV.

DET GRUNDLÄGGANDE KRAVET för registrering av alla typer av varumärken är att de har särskiljningsförmåga. Märket måste kunna fungera som kännetecken för en näringsidkares produkter. Det innebär att beskrivande eller rent generiska ord som regel inte kan registreras.

En vanlig ”fälla” som är lätt att gå i för företag som sysslar med produktutveckling är att de hittar på ett ord för att beskriva produkten och sedan använder samma ord som varumärke. Risken är att ett sådant namn blir så allmänt använt att det inte längre kan varumärkesskyddas – det degenererar – så snart produkterna sätts på marknaden. När varumärket degenererat har innehavaren ingen möjlighet att hindra andra från att använda märket som generisk benämning för sina egna produkter.

MAGNUS AHLGREN är juristchef på myndighetens design- och varumärkesavdelning. Han känner väl till de aspekter som man måste ta hänsyn till när ett läkemedel ska få sitt varumärke.

- Kännetecknet kan vara ett ord, en figur (en logotyp) eller ibland även ett ljud. Det måste vara unikt och nytt på marknaden. Det får exempelvis inte vara förväxlingsbart med tidigare varumärken och heller inte väcka anstöt eller bryta mot lagen. På PRV:s hemsida finns ett varumärkesregister där man kan göra egna sökningar på det namn som man funderar på, berättar han.

Ett exempel på när ett varumärke bryter mot lagen är när det används symboler som är skyddade. Exempelvis får man inte använda symbolen röda korset på sjukvårdsprodukter.

- Inom främst medicinteknik händer det ibland att det slinker med ett rött eller rosa kors på förpackningen. Det är inte tillåtet, säger Magnus Ahlgren.

När det gäller varumärken så kan PRV ge råd om lagstiftningen men får som myndighet inte komma med förslag på tänkbara namn eller logotyper. Många bolag anlitar istället en varumärkeskonsult för att komma med idéer men större läkemedelsföretag har ofta sin immaterialrättsliga kompetens in-house.

ETT VANLIGT ÖNSKEMÅL från bolagen är att ge sina läkemedel ett varumärke som baseras på deras respektive aktiva substanser. Enligt lag måste dock stammen i det generiska namnet hållas fri och får inte varumärkesskyddas. Däremot får man använda stammen tillsammans med en unik ändelse. Det finns både för- och nackdelar med det, menar Magnus Ahlgren.

- Fördelen är att det framgår tydligt vilken typ av medicin det rör sig om. Nackdelen är att produkten kan bli lätt att förväxla med andra läkemedel med samma aktiva substans. Fantasiord eller figurer som syftar till användningen är ofta mycket starkare som varumärken.

Det allra bästa, tillägger han, är om samma varumärke kan användas i hela världen, det kräver mycket förarbete - som ofta betalar sig.

- Dels kan det redan finnas en produkt på marknaden med samma namn och bolag som ska in på en internationell marknad bör först säkerställa att varumärket inte finns på utvalda marknader innan man väljer namn.

- Ett varumärke kan också bli fel på vissa språk. Ett exempel – som visserligen inte rör sig om läkemedel – är klädkedjan Ellos. De ville ha samma varumärke i hela Europa men det visade sig att på spanska får namnet det att låta som att kläderna bara är till för män. Därför fick man registrera olika varumärken i olika länder istället för en gemensam EU-registrering.

HUR TIDIGT i utvecklingen ska man då börja fundera på varumärket? Inte alltför tidigt menar Magnus Ahlgren.

- Företag som utvecklar läkemedel är speciella eftersom utvecklingen kan ta väldigt lång tid, säger han. När ett varumärke har varit skyddat i fem år utan att användas träder den så kallade bruksplikten i kraft och man kan förlora sitt skydd. En pågående myndighetsprövning av substansen är dock ett godtagbart skäl som man kan lyfta fram till att man inte använt varumärket.

- Det är vanligt att man har ett antal varumärken på lager inför ett godkännande.

Att tänka på vid val av varumärke:

Gör ett ordentligt förarbete – du vill inte göra intrång i andras immateriella rättigheter. Välj ett varumärke som inte ligger för nära dina konkurrenter.
Kolla upp vad varumärket (ordet, figuren, färgen) har för betydelse och hur det kan tolkas i andra länder, så att du undviker att väcka anstöt.
Ansök om varumärkesskydd innan lanseringen så att du verkligen vet att du äger rätten till det. Det kan bli väldigt kostsamt att byta varumärke i ett senare skede.
Undersök sociala medier! Registrera domännamn, Twitter- och Instagramkonton och liknande sociala medier för att säkra upp ditt kännetecken.
Använd ditt varumärke. Bygg upp det och öka dess kännedom. Då har du lättare att locka investerare, sälja licenser och expandera verksamheten.
Bevaka din rättighet. Du vill inte att dina konkurrenter ska dra nytta av de investeringar du gjort i ditt varumärke.



Håll dig uppdaterad med Kemivärlden Biotech
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Avslöjande siffror i rapport om vården

Den nya rapporten Future Health index som görs årligen av Philips visar att svensk vård fungerar bra, men flera länder är bättre. Bristen på teknik pekas ut som det stora problemet av hela panelen under debatt i Almedalen.

Nöjda kemister på nationellt kemimöte

Närmare 500 deltagare kom till det första nationella kemimötet i Lund som slutade på onsdagen.

Lennart Nilssonpriset till mikroskopist

Biokonstnären och forskaren Thomas Deerinck är 2018 års vinnare av Lennart Nilsson Award.

Ny skyddsmekanism mot fria syreradikaler

Forskare vid Stockholms universitet och universitetet i Bern har upptäckt ett nytt protein, i bakterier, som elegant omvandlar superoxid direkt till syre.

Svensk-dansk framgång

I konkurrens med drygt 100 andra EU-finansierade projekt har det svensk-danska projektet ReproUnion gått vidare till final.

Hon får KTHs stora pris

Kemiprofessorn och världsledande batteriforskaren Kristina Edström får KTHs stora pris 2018.

Nyhetsbrev

Inleder samtal om globalt kemikalieavtal

Under måndagen inledde miljöminister Karolina Skog (MP) samtal med europeiska ministerkolleger för att skapa ett Parisavtal för kemikalier.

Arkiv

Professor i kemilärande hedersdoktor

Plus

Tufft ta vetenskapen till politiken

I år kan bli sista året för regeringens vetenskapliga råd för hållbar utveckling och ordföranden Karin Markides berättar hur det har gått hittills.

Prisas för DNA-origami

Björn Högberg, Karolinska Institutet, får Hugo Theorells pris i biofysik 2018 för sitt unika sätt att använda DNA-nanostrukturer i sin forskning.

Exosomer sprider Alzheimers

Cellens egna sopsäckar, som tar hand om skadliga proteiner, kan sprida Alzheimers sjukdom till andra nervceller i hjärnan.

Sommarläsning: Hyllning till vätebindningen

Varför fryser varmt vatten fortare än kallt, vad är isträ och har vatten minne? Det är några av frågorna som besvaras i en ny bok.

Blodprov ska hitta cancer tidigt

I ett nytt projekt, Ultrakänsliga analyser för bättre hälsa och kriminalteknik (ULTRA) ska nya, superkänsliga tekniker för DNA-analys av kroppsvätskor utvecklas och anpassas för slutanvändare.

Läkemedelsrening behöver inte vara dyr

Tekniken för avancerad rening av läkemedelsrester på svenska avloppsreningsverk finns, till en kostnad av cirka en krona per kubikmeter vatten.

Första spadtaget i Stenungsund

AkzoNobel Specialty Chemicals har tagit första spadtaget för en revolutionerande demonstrationsanläggning i Stenungsund.

Filippa K samarbetar med OrganoClick

Recipharm köper anläggning för halv miljard

CMO-bolaget Recipharm köper tillverkningsanläggning för inhalationsprodukter i Storbritannien från Sanofi för 45 miljoner pund, men Brexit oroar inte vd.

Rekordutdelning till hjärnforskning

Nytt nätverk för mikrofluidik

Ett nätverk för forskning och utbildning i mikrofluidik har nyligen bildats i Sverige.

Gensax kan öka cancerrisk

Ännu en Alzheimerkandidat skrotas

Besök ett bruk i sommar

I sommar har allmänheten möjlighet att besöka fem av Stora Ensos svenska bruk som tillverkar papper, massa och kartong.

44 000 rosengener kartlagda

Ett internationellt forskarsamarbete har tagit fram ett referensgenom för rosen till nytta för odlare.

Swedish Algae Factory får LIFE-anslag

Biogaia tappar vd

Han lämnar Arocell

Astrazeneca-läkemedel till USA

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167